Opracowanie: mgr Dorota Świątkowska
Temat: BHP na lekcji wychowania fizycznego. Ćwiczenia ogólnorozwojowe.
Cel ogólny: Bezpieczne korzystanie z obiektów sportowych stosując się do regulaminu i instrukcji.
Cele operacyjne: Uczeń: • Wie jak zachowywać się na sali gimnastycznej • Wie jaki obowiązuje strój gimnastyczny na lekcji • Wie jak korzystać ze sprzętu , przyborów i przyrządów. • Ma obowiązek zgłaszać o swoich dolegliwościach i urazach. • Zna skutki jakie będą w razie zniszczenia sprzętu i urządzeń znajdujących się na obiektach sportowych. • Świadomie przestrzega dyscypliny, ładu, porządku. • Kształtuje ogólną sprawność
Metody i formy pracy: zabawowa, zadaniowa, pokaz, dyskusja
Pomoce: szarfy, laski, ławeczki, piłki
Przebieg zajęć:
1. Zbiórka- przekazanie tematu i celów lekcji. Przypomnienie o obowiązującym stroju na WF
2. Zabawa ożywiająca- „Berek z szarfą”. Na prośbę nauczyciela uczniowie przypominają – jak wolno a jak nie wolno zachowywać się w czasie zabawy.
3. Rozgrzewka- ćwiczenia w dwójkach (np. opierają się prawymi stopami, prawym bokiem zwróceni do siebie, trzymając się prawymi rękami, starają się lewą ręką sięgnąć jak najdalej w przeciwną stronę- uważają aby się nie przewrócić ) uczniowie na prośbę nauczyciela przypominają jak zachowywać się w czasie ćwiczeń.
4. Część główna:- ćwiczenia przy drabinkach. Nauczyciel omawia korzystanie ze sprzętu i urządzeń sportowych. - ćwiczenia na ławeczkach z wykorzystaniem szarf i laski gimnastycznej. Omówienie korzystania z przyborów. - ćwiczenia z piłkami. Nauczyciel przypomina o zgłaszaniu o dolegliwościach i urazach.
5.Ćwiczenia uspokajające. Nauczyciel omawia skutki nie przestrzegania regulaminu oraz skutki w razie zniszczenia sprzętu.
6.Zakończenie- zbiórka, podsumowanie lekcji.
SCENARIUSZ LEKCJI W GIMNAZJUM Z ZAKRESU REALIZACJI ŚCIEŻKI EDUKACYJNEJ – EDUKACJA PROZDROWOTNA
Opracowanie: mgr Dorota Świątkowska
Temat: Skok przez skrzynię
Cel ogólny: Kształtowanie skoczności i siły mięśni nóg
Cele operacyjne: Uczeń: • Kształtuje swoją skoczność i siłę mięśni nóg • Zna ćwiczenia wpływające na skoczność • Właściwie ocenia stopień ryzyka i podejmuje ryzyko w sposób świadomy
Metody i formy pracy: Zabawowa, zadaniowa, pokaz, omówienie, dyskusja
Pomoce: Ławeczki, skrzynia, odskocznia, materace, lina
Przebieg zajęć:
1. Zbiórka- podanie tematu i celów lekcji.
2. Zabawa ożywiająca- zabawa „powódź, pożar”- uczeń wybiera gdzie na słowo powódź ma wyjść
3. Rozgrzewka- szczególne zwrócenie uwagi na ćwiczenia skocznościowe i na mięśnie nóg ( można wykorzystać ławeczki do rozgrzewki )
4. Część główna- podział na grupy; Pierwsza grupa- skok przez skrzynię z wyskokiem na skrzynię lub bez wyskoku ( decyduje uczeń ). Druga grupa- przewrót w przód z marszu lub rozbiegu. Trzecia grupa- przejścia przez ławeczkę (dowolne według uznania ucznia ) czwarta grupa- podciąganie się na linie( uczeń decyduje na jaką wysokość).
5. Ćwiczenia uspokajające- ćwiczenia rozciągające mięśnie nóg- stojąc. Ćwiczenia w siadzie skrzyżnym- ręce na kolana, wdechy i wydechy, ręce wprzód na podłodze przesuwanie rąk po podłodze,
6. Zakończenie – w siadzie dyskusja na temat podejmowania ryzyka w sposób świadomy
W części głównej, przy każdej stacji asekuracja nauczyciela lub ucznia. Omówienie ćwiczeń i stopnia ryzyka.
|